Australian Hifi test Harbeth M30.2 40th Anniversary – In een zeer uitgebreid review van de Harbeth M30.2, beschrijft de auteur Hugh Douglas in het blad Australian Hifi alle ins en outs van dit model.
Natuurlijk geluid…
Na een lange introductie over het ontwerp van de M30.2, beschrijft Hugh Douglas op een grondige manier de klank van de luidsprekers:“De Harbeth 30.2 Anniversary bewees zichzelf als een zeer neutraal klinkende speaker… Of misschien moet dat ‘natuurlijk klinkende’ zijn in de zin dat hij geen eigen karakter toevoegde aan het opgenomen geluid.”
Weergave van de opname-akoestiek
Hugh prijst ook de mate waarin de luidsprekers in staat zijn de akoestiek van de opnameruimte tastbaar weer te geven:“Zoals altijd als ik luister naar een paar Harbeth speakers, was ik onder de indruk van de manier waarop de 30.2 Anniversaries in staat waren een echt en tastbaar gevoel van akoestische ruimte te creëren in de muziek die werd gereproduceerd… En ze waren in staat deze ‘lucht’ en ‘ambiance’ te laten horen ongeacht de ‘schaal’ van de muziek die werd gespeeld. Het maakte niet uit of het een solo optreden of een volledig orkest was – of wat dan ook daar tussenin: het geluid hing als het ware in de kamer, niet opgesloten in de kasten noch ‘larger than life’. maar gewoon ‘daar’…”
Ook de laag- en hoogweergave worden geprezen:
“Ik werd totaal weggeblazen door de openheid en precisie van de basweergave, die vooral naar voren kwam bij het spelen van Schubert’s piano trios, gespeeld door Tri Alba op SACD (Audiomax 9023013-6).”
“Dezelfde SACD was ook perfect om de prestaties van de Harbet 30.2 Anniversary tweeter bloot te leggen, omdat Livia Sellini’s viool perfect is opgenomen. Luisteren naar de opening van de D897 Notturno was een magische ervaring, omdat de geluiden van zowel de cello als de viool zich uit het niets manifesteerden direct voor mijn neus. Belangrijk was dat de hogere harmonischen van de viool bijna onaards puur klonken, zonder enige scherpte. […] De hoge frequenties van de 30.2 Anniversaries zijn […] perfect.”
Perfectie in het middengebied
Zoals de beroemde J. Gordon Holt als eens zei: “Als het middengebied niet klopt, doet de rest er ook niet toe”. Volgens Hugh Douglas:“Een van de discs die ik gebruik voor het bepalen van helderheid van stemmen is een BBC opname van Dylan Thomas’ beroemde stuk ‘Under Milkwood’, zeer waarschijnlijk opgenomen gebruik makend van BBC speakers [voorouders van de 30.2]. Als een luidspreker niet goed kan articuleren, mis je de helft van de dialoog en als je de verschillende stemmen die simultaan spreken niet kunt scheiden, mis je de hele ‘feel’ van het spel. De Harbeth Monitor 30.2 stelde me niet teleur… Niet alleen hoorde ik ieder enkel woord, maar ook iedere enkele lettergreep van ieder woord. Glorieus!”
Metingen
Het blad deed ook uitgebreide metingen aan de M30.2:“Niet alleen is de frequentierespons van de 30.2 Anniversary extreem recht, er is ook geen ‘skew’ of ’tilt’ die zou betekenen dat de speaker het hoog of het laag zou benadrukken. De respons is dus niet alleen vlak, maar ook in balans.”
Zie ook de in-room grafiek hieronder. Dit is dus op de luisterplek, niet in een dode kamer! De respons is werkelijk ongelooflijk recht. Dit is echte hifi!
Download het hele review als PDF hier.