

Op het eerste gezicht doet het nieuwe ontwerp denken aan de Discovery, die in de Odyssey serie nog steeds wordt gefabriceerd.
Wat wordt gedeeld aan ontwerp tussen de Discovery en Endeavour, zijn uiteraard de ‘A.C.T. composite’ behuizing – zonder enige twijfel de meest geavanceerde combinatie van high tech materialen voor een zo ‘stil’ mogelijke behuizing, de oriëntatie van de drivers en het isobaric laag.

De voet van de Endeavour is gemaakt uit een solide blok aluminium van 40 kg en rust via in eigen beheer gedraaide kegels op 3 kogels van keihard staal. Dit minimaliseert het contactoppervlak met de vloer voor een maximale contactdruk. Het totaalgewicht van 100 kg doet de rest…
De gebruikte Tactic II mid/bas drive units zijn een doorontwikkeling van de oorspronkelijke Tactic units en behoren met hun ‘Isotactic Polypropylene’ conusmateriaal tot de stijfste en lichtste bas-drivers op de markt en hebben in vergelijking met andere conussen een dramatisch lager energieverlies door extreem lage inwendige wrijving binnen in het materiaal. De eveneens in huis met CNC gefreesde structuren en de gebruikte magneten van NdFeB (sterkste werking van alle bekende magnetische materialen) maken het tot een toonbeeld van efficiëntie en neutraliteit.

De basisplaat van de Endeavour is kritiek: deze eveneens uit solide aluminum gefreesde plaat, moet de isobaric drive op zijn plaats houden en de carbon baspoorten, alsmede de A.C.T. behuizing, zij’wangen’, de ruggegraat van de speaker en de baffle. Door de gecurvde vorm heeft ook dit element een extreme stijfheid.
Hoewel de Endeavour gensverleggend is in vele opzichten, is het gedeelte achter de midrange driver misschien wel het meest opzienbarend en vernieuwend: de hier gebruikte ‘carbon nanotech’ behuizing, ontwikkeld in samenwerking met de ‘Advanced Manufacturing Research Centre’ in Sheffield, geeft zowel de midrange driver het perfecte volume om in te werken, maar ook de isobaric drive, die dus onafhankelijk van elkaar kunnen werken, zonder wederzijdse beïnvloeding. Dit is cruciaal voor een ongekleurd middengebied. Mede doordat de kast zo stijf is, is er weinig versteviging van de kast nodig en door ook het middengebied in zijn zo klein mogelijke behuizing te laten werken, is er maximaal ruimte voor de isobaric drivers om hun werk te doen. Door carbon nanotubes te gebruiken, is de midrange behuizing 5x zo stijf als andere structuren zónder.
De tweeter die in de Endeavour (en de andere geometry modellen) wordt gebruikt is ook een eigen ontwikkeling: de Semisphere. Deze is ontwikkeld om zo perfect mogelijk te integreren met de Tactic II drive units. Hierdoor kan het wisselfilter extreem simpel gehouden worden. De frontplaat van de tweeter heeft een aantal functies: zo koppelt de lichte hoorn-vorm de beweging van de tweeter beter met de lucht, werkt het gehele oppervlak als koelvin en brengt deze de spreekspoel van de tweeter beter in lijn met die van het middengebied. De gehele structuur is verder geoptimaliseerd om zo veel mogelijk warmte weg te geleiden, want warmteontwikkeling is zijn grootste vijand.
De aansluitklemmen van de Endeavour zijn aan de onderzijde van de voet aangebracht en werden na veel beluisteren gekozen uit vele opties. Ze zijn gemaakt van koper, met een plating van zilver/rhodium. Koperoxide geleidt slecht. De plating beschermt het koper en voorkomt oxidatie.
Wij hopen u na High End München te kunnen berichten over de prestaties van deze speaker, die ons nu al verbluft heeft door al het vernuft dat erin is verwerkt. Als je bedenkt dat Wilson Benesch vrijwel ALLES van deze speaker zelf in huis fabriceert, maakt dat dit project nog unieker.
Zodra wij dus meer informatie hebben, hoort u het van ons!