Hifi & Records test Wilson Benesch Discovery II – “Het blauwe wonder” is hoe Wilfried Kress van het blad Hifi & Records besloot het eerste review ter wereld van de Wilson Benesch Discovery II P1 te noemen.
Achtergrond Discovery II
Het is al vele jaren geleden sinds de eerste Discovery werd getest door ‘Herr Kress’. De Discovery II is de opvolger van een van de meest grensverleggende luidsprekers en blijft uniek. 15 Jaar later moet de Discovery II zich nu bewijzen en demonstreren waarom dit product zijn naam waarmaakt. Kress doet niet alleen een review, maar probeert de lezer ook inzicht te geven in de filosofie van luidsprekerontwerp.“De eerste luidspreker van Wilson Benesch – de ACT One uit 1994 – was zijn tijd ver vooruit. Een prachtige 2,5-weg kolom wiens zijwanden van carbon naar achter toe taps toeliepen – de wereld had nog nooit zoiets gezien… Voor mij bleef dit de personificatie van een Wilson Benesch totdat die mijlpaal met de naam ‘Discovery’ uitkwam in 2001…”
Kress legt uit:
“High-end kan slechts een geloofwaardige illusie creëren; meer is niet bereikbaar in een kleine woonkamer, punt.”
Hij vervolgt door de “conceptuele beslissingen” te beschrijven die een luidsprekerontwerper tegenkomt in driver-ontwerp en het kritieke belang van de integratie tussen de verschillende drivers. Daarbij ook aanmerkend dat de laagweergave het moeilijkste deel van het harmonische spectrum is om goed te krijgen.
Balans
In totaal ziet Kress drie parameters die in balans moeten zijn: bandbreedte, gevoeligheid en kastinhoud.“Een werkelijke diepe bas en hoge geluidsdrukken vereisen grotere luidsprekerkasten met een groter driver-oppervlak. En hier begint de ellende met ‘kastklank’… Dat laatste gaat een eeuwige strijd aan met de probleemgebieden. Het eerste is de resonerende kast zelf, die ondanks superdikke wanden en hoge massa nooit perfect onder controle kan worden gehouden. Het tweede is het deel van het geluid dat achterwaarts de kast in straalt en dat eveneens nooit helemaal kan worden geabsorbeerd en interfereert met het muzieksignaal als het naar buiten komt. En dat doet het, want de zwakste plek van zelfs de meest massieve kasten is vaak het flinterdunne materiaal van de conussen zelf.”
Het is een verfrissende observatie en eentje die een van de belangrijkste filosofieën belicht die de kern vormen van het ontwerp- en ontwikkelteam van Wilson Benesch. Vanaf het begin heeft Wilson Benesch relatief kleine drivers in relatief kleine kasten gebruikt. Namelijk de dynamische, snelle en daarom zeer goed integrerende Tactic driver die het hart vormde van de Odyssey serie (en nu de Square Series II) en de Tactic II driver die nu het hart vormt van de Geometry Series. Op zijn beurt voorkomen compacte luidsprekerbehuizingen – opgebouwd uit koolstofvezel composieten in gekromde geometrieën – zoveel als mogelijk kastresonanties. Tegelijkertijd ook het oppervlak van de openingen waardoor geluid van binnen in de kast naar buiten kan treden minimaliserend.
Puurheid
Het Discovery ontwerp heeft zoveel aspecten van het design-ethos van Wilson Benesch in zich… Dit wordt ook duidelijk bij de beschrijving door Kress van het Isobaric Drive System dat het hart vormt van de lage tonen reproductie van de Discoveries. Verder roemt hij de puurheid van de weergave:“Zijn unieke puurheid (weer die kast!), zijn manier van het schilderen van fijne details zonder ooit naar klinische analyse te neigen en zijn geloofwaardige afbeelding dwingen ons respect af. Maar wat er echt toe doet: de Discovery II maakt het mij zo makkelijk te vergeten naar twee speakers te luisteren… De tweede Discovery is wederom een mijlpaal.”
Wij zijn zeer blij met het review van Kress. Maar ga vooral zelf luisteren naar de Discovery II!